1a[1]

NETO

Neto nasce nel 1979 a Cracovia. Segno zodiacale scorpione. Ha frequentato la Scuola di Cinema di Cracovia.

                                          
Il suo approccio alla solarigrafia.

Il mio sogno fotografico è nato con il digitale. Non avevo idea dell'esistenza della fotografia stenopeica, non avevo idee in generale sulla fotografia. Sette anni fa acquistai la mia prima camera. Non era nemmeno una SRL, ma una semplice macchina digitale con impostazioni manuali. Sperimentai moltissimo, soprattutto con le lunghe esposizioni. Ero sempre più attratto dal momento dello scatto, che restituiva qualcosa di diverso e sconosciuto, costruendo una realtà nuova, così lontana dal reale. Quello che sapevo allora era quello che volevo dalla fotografia, ero completamente libero, scoprii che stavo costruendo me stesso per la prima volta. Non so con esattezza quando altre tecniche fotografiche iniziarono a interessarmi; in un dato momento devo aver cominciato a lavorare con l'analogico. Un declino di interesse per il digitale ha poi innescato in me la necessità di cercare altri metodi di fotografia. Così sono inciampato nella fotografia stenopeica. Nel 2012 ho deciso di assistere ad una serie di workshop del fotografo stenopeico Pawel Kula ed è li che tutto è cambiato. In un paio d'ore possedevo competenze sulla costruzione delle macchine, sulla realizzazione di fotografie e sulla stampa su carta fotografica. Dopo i workshop sapevo esattamente quello che avrei fatto in futuro, l'intero piano era di fronte ai miei occhi. Ben presto divenne chiaro che necessitavo di maggiore sforzo per realizzare buone fotografie con questa tecnica; gli esperimenti con la luce e con il tempo mi occuparono circa un anno.

La relazione fra Ne Neto e le sue immagini.

Quando mi approcciai alla fotografia ero particolarmente attratto dal tempo, da quello fotografico. Registrare, o forse fissare, fermare non ciò che è evidente, ma che è una realtà in costruzione. Ero affascinato dalle incredibili e illimitate possibilità di quel "momento" nella fotografia. 

La fotografia oggi.

Riflette perfettamente il tempo in cui viviamo e sarebbe ingiusto pretendere che l'intera fotografia contemporanea fosse immediata e a breve termine. Ovviamente ci sono certe mode che sono seguite dalla maggioranza, ma c'è sempre una minoranza che si muove contro il mainstream. Non so se la mia fotografia la si possa definire lenta; se dovessimo valutare la velocità dell'otturatore potrei dire che in un affilato giorno di sole la mia fotografia è veloce quanto quella digitale. Tuttavia non vorrei comparare la fotografia analogica a quella digitale, perchè credo che entrambe abbiano molti pro e contro.

 

English Version.

Neto 79’ scorpion graduated Cracow School of Movies (Krakowska Szkoła Filmowa im. Wojciecha Jerzego Hassa). Field of study – graphic design. Lunatic, loves to dream and daydream, believes in powers!

 

1. Your approach to the pinhole photography/solargraphy?

My photographic dream started with digital photography. I had no idea back then about existence of pinhole photography, I had no idea at all about photography.  7 years ago I bought my first camera. It wasn't even SLR, just simple digital camera with manual settings. I was experimenting a lot, mainly with long exposure time, instant photos ma2de in different situations. I was more and more attracted by moment, that gave some different unknown, building different reality, so much different than the "real one". All I knew then was what I want from photography, I was completely free, all I discovered I was doing myself and for the first time. I don't know exactly when other techniques  started to interest me. At some moment, simply and naturally I guess I started to work with analog photography. Decreasing interest in digital photography triggered in me the need to search for another methods of photography. That way I stumbled upon pinhole photography. In 2012 I decided to attend workshop led by master of pinhole photography Paweł Kula. It was then when everything changed. I knew this is it. In couple hours we learned simple skills in building pinhole camera, how to make and develop photos on photographic paper. After workshops I knew exactly what I am going to do in the future, the whole plan visualized in my head right away. First I construct cameras, small enough not to drag attention and good enough to catch moments and pictures from my head. Soon it came out though that I had to put a lot of effort before I understood how to make photos with those cameras. Experimenting with light and time lasted about half of a year.

2. What kind of relationship have yours pictures with time?

As I said before, when I got to know photography I was especially attracted by time, photographic time.  Recording or perhaps fixing/stopping, not the obvious, but building own reality. I was fascinated by tremendous and unlimited possibilities given by that "moment" in photography. It is hard to say in what sort of relation to time my cameras are. I have no timer to measure that. I use counting methods used by parachutters after jumping off the plain. I think that replacing numbers with letters wouldn't change anything in this matter. Recently I use 18 small  rectangular boxes with identical pinhole size and focal length and 5 square bigger ones with  different focal length, but the same size of the hole. All my cameras have very "short"  relation with time.

3. From your photographic point of view, slow: what do you think about this modern photography always faster and fleeting?

Modern/contemporary photography reflects perfectly time we live in and it would be unfair to claim that the whole contemporary photography is instant and short-term. Obviously there are some fashions that follows majority, but there is always a minority moving against the mainstream. I have no idea whether my photography is slow.  If we were to evaluate shutter speed I could say that in sharp light/sunny day light my photography is as fast as digital photography. Nevertheless I don't want to compare analog and digital photography, I think that both have pros and cons. I pay as much attention to digital as to analog photos, moreover I think more often about digging my first camera (digital:))

 

www.netosen.com

 

Adriano Benocci